torsdag 26 januari 2012

Idag är jag löjligt vuxen!

Haj!
Ikväll ska jag och min pojkvän på parmiddag hos en tjejkompis och hennes kille. Vi har bestämt att de står för förrätt och varmrätt inkl dricka. Jag och min pojkvän ska stå för dessert och dessertvin. Jag har nu ”slängt” ihop en tobleronecheesecake som står i kylen och ska stelna. Hoppas den hinner bli klar, ska egentligen stå fem timmar i kyl men nu hinner den bara stå fyra timmar. Jag brukar inte baka, tycker det är roligare att laga mat. Men det är ju kul att träna lite på bakning med! Jag tänkte dela med mig av receptet här så kan ni också baka denna förhoppningsvis asgoda desserten! Ni får ju hålla med om att det är grova vuxenpoäng på parmiddag, har aldrig varit på en sådan förut nämligen.
Här kommer receptet:
Ingredienser
400 g maryland cookies choklad
125 g smör
2 ½ dl kesella
400 g philadelphiaost
1 dl strösocker
3 ägg
250g toblerone
Hallon

Beskrivning
Krossa kexen i matberedare och blanda i smält smör. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Grädda i 175º, 8 minuter och låt svalna.

Sänk ugnsvärmen till 125º.
Vispa ihop kesella, philadelphiaost och socker till en smet. Rör i äggen ett i taget.
Smält 200 g av chokladen över ett vattenbad och blanda ner i smeten. Häll smeten i formen och grädda i 125º, 40 minuter.

Låt den kallna och stå i kyl ca 5 timmar före servering.
Hyvla över resten av Tobleronen och dekorera med hallon runt kanten.

Låter inte helt fel va? Om ni är för lata för att svänga ihop denna ikväll så kan ni iaf vara avundsjuka på att jag ska sätta i mig denna.
Puss Mange.

2 kommentarer:

  1. 10 vuxenpoäng där! ;)
    Den stora frågan är, blev det gott?

    SvaraRadera
  2. Det blev riktigt gött! :D Rekomenderas!

    SvaraRadera